donderdag 3 november 2016

Random acts of kindness of gewoon iets goeds doen....

Het is een thema dat ik in de sociale media steeds vaker tegen kom in allerlei vormen en ik wordt er zelf meestal heel blij en een beetje emotioneel van.
Gewoon iets goeds doen voor een andere zonder dat je er iets voor terug verwacht in wat voor vorm dan ook.

Dat zie je in deze maatschappij niet vaak meer dus denk ik dat het goed is er een even bij stil te staan want hoe makkelijk is het om iets kleins te doen voor een medemens.


Voorbeelden te over; een kop koffie voor een dakloze, de oudere buren helpen met de vuilcontainer, ook bij de buren de herfstbladeren even opvegen, kleding en schoenen niet weggooien maar doneren aan een goed doel, stoppen voor schoolkinderen op de fiets zodat je zeker weet dat ze veilig kunnen over stekken (zelfs dat is namelijk niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig, erg toch!) ,even een praatje maken met iemand waarvan je weet dat ze de rest van de dag alleen thuis zitten,

Die mensen kom ik vaker tegen als postbode loop ik door ons dorp en op den duur weet je waar ze wonen, de oudere mensen die helemaal alleen zijn en je bijna staan op te wachten om toch even een praatje te kunnen maken, want vaak ben je het enige menselijke contact dat ze die dag hebben.

Daar neem ik me dan ook de tijd voor en maak een klein praatje vaak over het weer of koetjes en kalfjes, vaak vragen ze naar dorpsnieuws maar daar ga ik vaak niet op in want het moet geen geroddel over dorpsgenoten worden!

Als ik dan verder loop weet ik dat zij het fijn vonden en ik heb er ook een fijn gevoel bij.

Ik weet zeker dat er nog vele voorbeelden zijn te vinden online of zelf te verzinnen en het hoeven geen grootse of dure gebaren te zijn, maar we kunnen het allemaal, gewoon doen!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten